Algemene voorwaarden

Email: info@vitaalkrachtig.nl   

Website: www.vitaalkrachtig.nl   

Algemene voorwaarden 

Artikel 1 – Definities 

1. Praktijk Vitaal & Krachtig: Praktijk Vitaal & Krachtig, gevestigd te Wierden (Locatie Zutphen), KvK-nummer: 94581223. 

2. Diëtist: Professional die voedingsvoorlichting en dieetbehandeling levert en die volgens de wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg bevoegd is de titel diëtist te voeren en in bezit van een Nederlands diploma diëtetiek. 

3. Cliënt/patiënt: Degene aan wie door de diëtist advies wordt verleend op basis van aangeboden diensten en consulten, dan wel hun wettelijke vertegenwoordiger(s). 

4. Arts: De huisarts, tandarts of specialist door wie de cliënt/patiënt/klant is verwezen. 

5. Praktijkadres: De locatie waarop de praktijk van de diëtist wordt uitgeoefend. 

6. Dieet: Voeding op medische indicatie. 

7. Dieetbehandeling: Advisering en begeleiding omtrent een dieet. 

8. Voedingsadvies: Advies omtrent voeding zonder dat er sprake is van een medische indicatie. 

Artikel 2 – Algemeen & behandeling 

1. Deze algemene voorwaarden (artikel 2 tot en met 9) gelden voor alle diensten van Praktijk Vitaal & Krachtig, omvattende consulten dieetadvisering, consulten voedingsadviezen, het uitwerken van dieet-, voedings-, leefstijl- en/of supplementenadviezen, het verstrekken van uitgewerkte adviezen en documenten, EMB-bloedtesten en andere aangeboden diensten/producten zoals beschreven op de website. 

2. De cliënt/patiënt of diens wettelijke vertegenwoordiger kan diensten van de diëtist afnemen nadat in een kort telefonisch kennismakingsgesprek is overeengekomen wat de aard van de dienst is: dieetbehandeling of voedingsadvisering.  

3. Indien er sprake is van dieetbehandeling, kan de begeleiding van de patiënt niet eerder starten dan nadat de patiënt een verwijzing van een (huis)arts kan overleggen of er, in geval van directe toegankelijkheid, een screening door de diëtist heeft plaatsgevonden. Indien er een verwijsbrief is geschreven door een arts of verwijzer, dan is de cliënt/patiënt verplicht deze bij aanvang van het intakegesprek af te geven. 

4. Praktijk Vitaal & Krachtig voert regelmatig een kwaliteitscheck uit bij patiënten. Dit houdt in dat wij patiënten benaderen via telefoon, e-mail of een vragenlijst om hun ervaringen met de consulten te evalueren. Dit helpt ons de zorgkwaliteit te verbeteren. 

5. De diëtist geeft adviezen aan de cliënt op het opgegeven praktijkadres of online. Van elke wijziging van het praktijkadres wordt de cliënt terstond op de hoogte gesteld. 

6. Cliënten/patiënten die ons benaderd hebben via de website, mail, contactformulier of telefonisch worden meerdere malen teruggebeld als wij hen niet direct konden bereiken. Dit gebeurt met het zakelijke nummer van Praktijk Vitaal & Krachtig zoals vermeld op de website. 

7. Reviews worden na een consult via de mail verzameld ter verbetering van onze dienstverlening. Cliënten/patiënten worden alleen benaderd voor een review als zij daarvoor toestemming hebben gegeven bij de aanmelding. Zij kunnen zich op elk moment uitschrijven door een e-mail te sturen naar info@vitaalkrachtig.nl met de tekst “uitschrijven voor de mail”. U mag de mail als niet verzonden beschouwen indien u geen interesse heeft bij het achterlaten van een review over uw behandeling.

8. Bij het maken van een intake of een vervolgafspraak wordt er per mail een afspraakbevestiging gestuurd vanuit Praktijk Vitaal & Krachtig via Intramed. 

Artikel 3 – Verhindering 

1. Indien de cliënt/patiënt verhinderd is om op de afgesproken datum en tijdstip aanwezig te zijn, dient hij/zij Praktijk Vitaal & Krachtig zo spoedig mogelijk op de hoogte te brengen van de annulering. 

2. Een afspraak annuleren dient persoonlijk via de telefoon, eventueel via voicemail of via de e-mail gedaan te worden. 

3. Indien de cliënt/patiënt een gemaakte afspraak met de diëtist niet eerder dan 48 uur voor die afspraak annuleert, brengt Praktijk Vitaal & Krachtig de afspraak volledig in rekening. De kosten zijn afhankelijk van het tarief dat wordt gehanteerd voor het consult en staan vermeld op de website onder “Tarieven en vergoedingen”. Voor ziekte wordt geen uitzondering gemaakt, tenzij dit schriftelijk bevestigd is door Praktijk Vitaal & Krachtig. Dit beleid wordt bij de afspraakbevestiging aan cliënten meegedeeld. 

Artikel 4 – Beëindigen behandeling 

1. De cliënt/patiënt kan te allen tijde de overeenkomst kosteloos beëindigen, mits Praktijk Vitaal & Krachtig 48 uur voor een gemaakte afspraak hiervan volgens artikel 3 op de hoogte is gesteld. 

2. De diëtist kan de overeenkomst beëindigen indien de advisering naar verwachting van de diëtist niet tot de gewenste resultaten leidt. De diëtist stelt de cliënt/patiënt schriftelijk en tijdig op de hoogte als dit zich voordoet. 

Artikel 5 – Tarieven, betaling en declaratie 

1. De klant/patiënt mag telefonisch, per mail of via het contactformulier informatie vragen over de behandeling en werkwijze van de diëtist. De aangeboden diensten zijn niet gratis en er worden geen gratis intakes of vervolgafspraken aangeboden. 

2. De diëtist informeert de cliënt/patiënt schriftelijk over de tarieven van de dienstverlening en via de genoemde prijzen op de website (zie pagina Tarieven). Het is de verantwoordelijkheid van de cliënt/patiënt om vóór aanvang van dienstverlening op de hoogte te zijn van de tarieven zoals vermeld op de website. Bij het maken van een afspraak gaat de cliënt/patiënt akkoord met deze tarieven. 

3. De behandeltijd bestaat uit de tijd die de cliënt/patiënt in de (online) spreekkamer bij de diëtist doorbrengt (directe patiëntgebonden tijd) vermeerderd met de tijd die de diëtist aan patiëntgebonden werkzaamheden besteedt waarbij de patiënt niet aanwezig is (indirect patiëntgebonden tijd: uitwerktijd en administratietijd). 

4. De cliënt/patiënt verplicht zich tot het betalen van honoraria vanaf het eerste consult of afname van een dienst. 

5. Diëtetiek wordt vergoed vanuit de basisverzekering voor 3 klokuren per kalenderjaar. Deze vergoeding valt onder het eigen risico (met uitzondering van kinderen onder de 18 jaar). Eventuele aanvullende vergoedingen zijn afhankelijk van de (aanvullende) verzekeringspolis van de cliënt. Declaraties voor dieetadvisering worden via VECOZO rechtstreeks ingediend bij zorgverzekeraars waar diëtist een contract mee heeft, tot het maximaal gecontracteerde aantal uren per jaar. Bij het ontbreken van een contract, dan wel bij overschrijding van het maximaal gecontracteerde aantal behandeluren, dan wel alle andere onmogelijkheden voor het indienen van een consult of dienst bij de zorgverzekeraar, ontvangt de patiënt/cliënt per mail een factuur die hij dient te voldoen aan de diëtist. U kunt de pagina tarieven & vergoedingen bekijken voor de meest recente tarieven. 

6. Het niet of gedeeltelijk vergoeden van dieetadvisering door de zorgverzekeraar schort de betalingsverplichting niet op. 

7. De cliënt/patiënt is zelf verantwoordelijk voor het controleren van hun dekking bij de zorgverzekeraar en de praktijk is niet aansprakelijk voor de kosten die niet vergoed worden. 

8. Voor huisbezoeken hanteert Praktijk Vitaal & Krachtig een huisbezoek-toeslag, ongeacht de reisafstand en reistijd. 

9. Praktijk Vitaal & Krachtig evalueert elk kwartaal haar prijzen. Eventuele prijswijzigingen worden minimaal één maand van tevoren per e-mail aan cliënten doorgegeven. 

Betalingsverplichtingen & Incasso 

1. De door de diëtist aan de cliënt of diens vertegenwoordiger gedeclareerde bedragen dienen binnen 14 dagen na de datum vermeld op de declaratie/factuur te worden voldaan. 

2. Praktijk Vitaal & Krachtig zal de cliënt/patiënt in gebreke stellen indien de cliënt/patiënt  het verschuldigde bedrag niet binnen 14 dagen na datum vermeld op declaratie/factuur heeft voldaan, zonder dat daartoe een andere ingebrekestelling nodig is. Er zal dan een termijn gegeven worden om alsnog te betalen (betalingsherinnering). Bij gebreke van deze tijdige betaling is de cliënt/patiënt in verzuim. 

3. Vanaf de verzuimdatum is de cliënt wettelijke rente verschuldigd en de diëtist zal in dit geval gerechtigd onverwijld tot incasso van de vordering overgaan, dan wel derden daarmee te belasten. Alle kosten voor de inning van de vordering worden aan de cliënt/patiënt doorberekend zolang de cliënt/patiënt in gebreke blijft aan zijn/haar betalingsverplichtingen te voldoen. 

4. Bij een tweede herinnering wordt de vordering verhoogd met 15% van het te vorderen bedrag, bij een derde herinnering met 10% (alles exclusief btw). De incassokosten voldoen aan de wettelijke normen volgens de Wet incassokosten (WIK). 

Artikel 8 – Aansprakelijkheid 

1. Alle verstrekte adviezen en aangeboden diensten zijn resultaatgericht zonder resultaatgarantie. De praktijk is niet aansprakelijk voor eventuele teleurstellingen in het resultaat, gezien het feit dat resultaten individueel variëren. 

2.Praktijk Vitaal & Krachtig sluit alle vormen van aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voorvloeiende uit of in verband met de opvolging door de cliënt/patiënt van door diëtist gegeven (alle vormen van) adviezen en gebruik van alle andere diensten beschreven op de website. 

3. Specifiek voor supplementen adviezen: de praktijk is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit en samenstelling van deze producten. Klachten kunnen gemeld worden bij de leverancier.  

4. De in artikel 8 l opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Praktijk Vitaal & Krachtig. 

Artikel 9 – Klachtenregeling 

1. Praktijk Vitaal & Krachtig streeft naar de beste zorg en organisatie.  

2. Cliënten kunnen eerst rechtstreeks contact opnemen met de praktijk om klachten op te lossen. Indien dit niet lukt, kan een klacht worden ingediend bij Quasir – Expertisecentrum Klachten en Calamiteiten Zorg. Een formulier voor de klachtenregeling is beschikbaar via info@vitaalkrachtig.nl. Praktijk Vitaal & Krachtig spant zich in om een klacht intern op te lossen voordat escalatie naar een extern klachteninstantie (Quasir) plaatsvindt en de cliënt zal eerst contact met de praktijk op moeten nemen. 

Artikel 10 – Privacyverklaring

1. De Privacyverklaring van Praktijk Vitaal & Krachtig is onderdeel van de algemene voorwaarden. Deze privacyverklaring is apart te vinden op de website (Privacyverklaring | Praktijk Vitaal & Krachtig).

Algemene voorwaarden